۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

چگونگی تحصیل در مقطع دکتری PHD در دانشگاه های نروژ

در کشور نروژ تحصیلات عالی شامل دوره لیسانس (3 ساله) ، فوق لیسانس (2 ساله) ، و دکتری (3 ساله) است. تحصیلات عالیه در نروژ کاملأ رایگان است، و در حال حاضر بیش از 12000 دانشجو ازکشور های خارجی در سطح دانشگاه های مختلف نروژ در حال تحصیل هستند، بیش از 200 رشته در سطح فوق لیسانس به زبان انگلیسی در دانشگاه های تروژ تدریس میشود ولی تحصیل در مقطع لیسانس کلأ به زبان نروژی است.
کلأ تحصیل در مقطع دکتری PHD در نروژ به عنوان یک شغل محسوب میشود و دارای حقوق ثابت ماهیانه نیز می باشد که دانشجویان دریافت میکنند و این مبلغ برای زندگی مناسب در نروژ کفایت میکند.
در این پست می خواهیم که اطلاعات مختصر و مفیدی درباره شرایط تحصیل در مقطع دکترا PHD در بعضی از بهترین و معروفترین دانشگاه های نروژ را به اطلاع شما برسانیم . قابل ذکر است که تمام دانشگاه هایی که در ذیل معرفی میشوند در فهرست دانشگاه های درجه عالی مورد تأیید وزارت علوم ایران هستند.

قدم نخست: مدرک زبان انگلیسی تافل با آیلتس

داشتن مدرک زبان انگلیسی بین المللی TOEFL یا IELTS جهت اقدام برای گرفتن پذیرش در دوره های دکتری PHD تقریبأ در اکثر کشور های دنیا یکی از اولین قدم های مورد نیاز است. میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت های زیر مراجعه کنید.
(https://toefl-registration.ets.org/TOEFLWeb/extISERLogonPrompt.do )
http://www.ielts.org/
و ثبت نام کنید و برای یک تاریخ مشخص جای خود را برای آزمون رزرو کنید. شما میتوانید در هر کجای دنیا که هستید در آزمون تافل و یا آیلتس شرکت کنید و شانس خود را برای گرفتن نمره قبولی امتحان کنید.
بطور معمول نمره تافل اینترنتی IBT معادل با 79 (از 120 نمره) و یا نمره تافل کاغذی PBT معادل با 550 و یا آیلتس با نمره 6/5 یا 7 حداقل معیارهای قبولی برای دانشگاه ها هستند.

قدم دوم : نوشتن پروپوزال : Proposal Research یا یک طرح پیشنهادی برای تحقیق در طول دوره دکتری PHD ونحوه نگارش آن:

اما در قدم بعد داشتن یک طرح پیشنهادی برای تحقیق در طول دوره دکتری یا همان ارائه یک پروپوزال نقش بسیار مهمی در روند اقدام دانشجویان دارد. اما چگونه این کار را باید انجام دهیم.

نوشتن پروپوزال علمی چیزی نیست که که بتوان آن را برای عموم رشته های تحصیلی به صورت یکسان استفاده کرد. ولی برای اینکه با چند و چون و قالب های معمول و رایج پروپزالها آشنا شوید بد نیست نگاهی به برخی از این نمونه ها بیاندازید و از آنها ایده های لازم خودتان را بگیرید . تا جایی که مقدور است در نوشتن پرو پوزال سعی کنید که از طرح یا ایده شخص دیگری الهام نگیرید و بیشتر ایده شخصی خودتان را ارائه کنید.

قدم سوم : یافتن دانشگاه و رشته مورد علاقه خود.
برای یافتن رشته مورد نظرتان میتوانید به پورتال دانشگاه های نروژ مراجعه کنید. در زیر نام تعدادی از این دانشگاه ها را جهت آشنایی به شما معرفی میکنیم .
دانشگاه اسلو UIO
دانشگاه برگن: UIB
دانشگاه صنعتی NTNU
دانشگاه استاونگرUIS
دانشگاه ترومسو (UiT)
دانشگاه علوم زیستی نروژ (UMB)
دانشگاه آگدر (UiA)

قدم چهارم : برقراری تماس با سوپروایزر/ استاد مربوطه – ارسال ایمیل

گام آخر پیدا کردن یک سوپروایزر یا یک استاد است که برای او پروپزال یا موضوع تحقیقاتی مورد نظرتان را ارسال کنید و از او بخواهید تا آن را مطالعه و نظرش را درباره آن به شما بگوید.
معمولأ اگر در زمینه پروژه های تحقیقاتی فعال باشید و ایده و یا یک موضوع خاصی را برای تحقیق از قبل آماده داشته باشید ، جلب توجه اساتید مورد نظر آسانتر است تا اینکه منتظر بمانید تا یک موقعیت دکتری با موضوع مشخص شده خالی شود و سپس یرای آن اقدام کنید. بنابراین مهمترین قدم شما ابتدا نوشتن یک طرح تحقیقاتی جدید و غیر تکراری و پس از آن اقدام برای جلب نظر اساتید مورد نظر در دپارتمان یا دانشکده مورد نظرتان است.

قدم پنجم: تهیه و تکمیل فرم های لازم برای پذیرش
پس از اینکه با یک استاد در مورد پروپزال و موضوع تحقیقاتی خود به نتیجه رسیدید باید نسبت به تهیه و تکمیل فرم های تکمیلی بصورت آنلاین و ارسال مدارک مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

قسمت ششم: انتظار برای دریافت پذیرش و اقدام برای دریافت ویزای دانشجویی نروژ .

نکته مهم مهاجرتی برای دانشجویان دوره دکترا :
طبق قوانین مهاجرتی فعلی نروژ ، مدت زمان تحصیل دانشجویان مقطع دکترا جزء حداقل 3 سال مدت زمان لازم برای اقدام جهت گرفتن اقامت دائمی نروژ محسوب میشود . این یعنی اینکه دانشجویان میتوانند پس از اتمام تحصیلاتشان برای دریافت اقامت دائمی خود اقدام کنند.
خانواده شخص دانشجو (همسر یا شوهر به همراه فرزند یا فرزندان ) نیز پس از 3 سال شامل حق دریافت اقامت دائمی نروژ خواهند شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره آنلاین با مشاوران ما تماس بگیرید.
E-mail: come4apply@gmail.com
Skype & ooVoo ID: come4apply

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر