۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

سوئد، چهارمین کشور بزرگ اروپا


سوئد که بخش شرقی شبه جزیره اسکاندیناوی را اشغال می کند، با وسعت 446 هزار و 964 کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ اروپاست و در مقایسه با آمریکا تنها به اندازه یک چهارم ایالت کالیفرنیای آن وسعت دارد. بلندترین کوه سوئد - کوه کبنکایزه - با دو هزار و 123 متر متر ارتفاع ، در لپ لاند در منتهی الیه شمالی کشور واقع شده است. شمال سوئد کوه ها و دریاچه های فراوانی دارد، در حالیکه جنوب سوئد بیشتر دارای زمین های مسطح است و خاک حاصل خیزآن با جنگل ها ،بیشه ها و آبراه ها های فراوان پوشیده شده. در امتداد ساحل های صخره ای سوئد، جزایر بسیاری قرار دارند که بزرگترین آنها گوتلند و اولند نام دارند.
آب و هوا
سوئد در مقایسه با سایر کشورهایی که در عرض جغرافیایی بالایی قرار دارند، مثل آلاسکا یا گرینلند، آب و هوای ملایم تری دارد. جریان آب "گلف استریم" یعنی جریان آب گرم اقیانوسی که از سواحل غربی نروژ به سمت سوئد حرکت می کند، آب و هوای سوئد را تا حد زیادی تعدیل می سازد. دریاچه­های بسیار زیاد سوئد و خلیج بوتانیا - واقع شده بین سوئد و فنلاند- نیز کمک می­کنند سرمای شدید قطبی در سوئد به سرمای قابل تحمل­تری تبدیل شود.
دما
سوئد کشوری کشیده­ است که بین شمالی تری نقطه آن مثلا کیرونا و یکی از جنوبی ترین نقاط آن مثل مالمو 1500 کیلومتر فاصله است ؛ در حالی که عرض آن در بیشترین حالت تنها به 500 کیلومتر می­رسد. این مساله باعث می­شود که تفاوت دمایی و آب و هوایی بین نقاط شمالی و جنوبی سوئد به ویژه در زمستان قابل توجه باشد.
سرد ترین و گرم­ ترین ماه­های سال
گرمترین ماه سال در سوئد جولای یا یولی است که دمای هوا در آن می­تواند به 30 درجه هم برسد ؛ گرچه این دما عموما بین 13 تا 20 درجه در نوسان است. سردترین ماه سال ، فوریه یا فوروآری است که دمای هوا در آن بین منفی 3 تا منفی 22 درجه تغییر می­کند. دمای هوا در این ماه در مناطق شمالی حتی تا منفی 30 درجه و سردتر هم می­تواند سقوط کند. در زمستان تفاوت دما بین مناطق شمالی و جنوبی این کشور پررنگ ­تر می­شود.
زمستان و شب های قطبی
مناطق شمالی سوئد، زمستان های بسیار طولانی دارند که هفت ماه از سال زمین را پوشیده از برف نگه می­دارند. در مقابل در جنوب سوئد ، زمستان فقط دو ماه دوام دارد و تابستان حتی به چهار ماه نیز می رسد.در حالی که در اومئو(در شمال سوئد ) بارش برف در اکتبر آغاز می­شود، منطقه مالمو (در جنوب) گاهی تا دسامبر باید منتظر اولین بارش برف بماند. همچنین درزمستان، طول روز بسیار کوتاه می­شود و به شش ساعت می­رسد به گونه ای که در اواخرنوامبراین امر خیلی عادی­است که اگر آسمان صاف باشد ساعت چهار بعد از ظهر، ماه طلوع کند. درمقابل ، خورشید خیلی دیر یعنی حوالی هشت صبح طلوع می­کند و اگر آسمان ابری نباشد - که اغلب اینطور نیست - برای ساعاتی کوتاه، پیش از اینکه خورشید دوباره حوالی دو و سه بعد ازظهر غروب کند، نور طبیعی در فضا دیده می­­شود.
تابستان و روزهای قطبی
در مقابل زمستان طولانی و شب­های بسیار طولانی آن ، سوئد تابستان های بسیار دلپذیری دارد. هوای متعادل و گرمای دلپذیر سوئد به علاوه روزهای طولانی ، فرصت بی­نظیری برای فعالیت در فضای باز فراهم می­کند. طول روزها در تابستان در سوئد به 18 ساعت می­رسد. خورشید بسیار زودهنگام یعنی حدود دو و نیم بامداد طلوع و تا اواخر شب بین ساعت ده تا یازده ، غروب می­کند. هوا در میانه روز می­تواند کاملا گرم شود، گرچه وقتی خورشید غروب می­ کند هوا می تواند بسیار خنک شود. طول روزها که از ژانویه به بعد بلند و بلندتر می­شود تا میدسومر یا روز نیمه تابستان هر روز بیشتر شده و پس از آن به تدریج و آرام آرام کاهش پیدا می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر