۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

اطلاعاتی در مورد خانه دانشجویی در سوئد


اگر دانشجوی مهمان هستید و قصد دارید در سوئد به دنبال اتاق یا خانه ای برای اقامت در دوران تحصیلی خود باشید، باید بدانید که بستگی به شهر و دانشگاه محل اقامت خود، با شرایط بسیار متفاوتی مواجه خواهید بود. در شهرهای کوچک پیدا کردن خانه می تواند آسان باشد به شرطی که آن شهر دانشگاهی نباشد ولی در شهرهای دانشگاهی مثل لوند یا اوپسالا و شهرهای بزرگ مثل استکهلم و گوتنبرگ، پیدا کردن خانه یا اتاق دانشجویی کمی دشوار است.
دانشجویان تبادلی یا Exchange students
اگر شما یک دانشجوی مهمان هستید که در قالب برنامه های تبادل دانشجویی مثل Socrates/Erasmus programs به سوئد آمده اید، از سوی دانشگاه میزبان ، تسهیلات اقامتی دریافت خواهید کرد. ضروری است که قبل از ترک کشور خود با دانشگاه مقصد تماس بگیرید و تایید کنید که به تسهیلات اقامتی نیاز دارید.
مرکز خانه دانشجویی یا [1]/The University Accommodation Center
این مرکز به دانشجویان دانشگاه های Stockholm School of Economics, KTH, Karloinska Institutet, ومحققان مهمان در دانشگاه استکهلم ،آپارتمان و اتاق های مبله شده در محدوده استکهلم و سولنا ارایه می کند. برای دریافت تسهیلات اقامتی از این مرکز شما باید ثابت کنید که در حال حاضر در حال تحصیل هستید یا در دانشگاه پذیرفته شده اید.
خوابگاه های دانشجویی:
بسیاری از دانشجویان دوست دارند در خوابگاه های دانشجویی زندگی کنند و فرصت آشنایی با دانشجویان دیگر را داشته باشند. این خوابگاه ها می توانند به صورت اتاق های داخل کوردیور باشند که در آن هر فرد ، اتاق شخصی و سرویس بهداشتی مستقل دارد وآشپزخانه و اتاق تلوزیون را با دیگران شریک می شود. یا به صورت استودیوهایی مستقل باشند که تمام امکانات آشپزخانه و سرویس بهداشتی را در خود دارند. در این خوابگاه ها دختران و پسران در یک خوابگاه اقامت دارند و معمولا 10 تا 15 اتاق در یک کوریدور قرار گرفته که ساکنان همه اتاق ها از یک آُشپزخانه استفاده می کنند. وظیفه نظافت فضاهای عمومی مثل آشپزخانه و راهرو بر عهده خود دانشجویان است و طبق برنامه زمانی بین دانشجویان مختلف تقسیم می شود. اتاق های کوردیور باید تنها به وسیله یک نفر استفاده شود و بیش از یک نفر اجازه اقامت در آنها را ندارد. آشپزخانه به وسایل ابتدایی آشپزی ، یخچال و فریزر مجهز است ولی شما باید ظروف شخصی خود را داشته باشید و مواد شوینده مثل مایع ظرف شویی را به صورت شخصی تهیه کنید. در بعضی از خوابگاه ها مصرف الکل مجاز و در بعضی مجاز نیست. در صورت مجاز نبودن ، این مساله در قرارداد ذکر می شود . کشیدن سیگار به عنوان یک قانون کلی در فضاهای سربسته در سوئد ممنوع است.
به طور کلی ، برای اقامت در خوابگاه های دانشجویی باید دانشجو باشید و در اکثر موارد باید مدت نسبتا طولانی در نوبت بمانید.
شرکت هایی که خوابگاه دانشجویی ارایه می کنند
در سوئد هیچ سازمانی وجود ندارد که در سطح ملی خوابگاه دانشجویی ارایه دهد؛ در عوض در شهرهای مختلف شرکت های مختلف به ارایه خانه دانشجویی می پردازند. وب سایت خانه دانشجویی http://www.sokstudentbostad.se/ وب سایت مرجعی است که فهرست تمام این شرکت را در ذخیره جستجوی خود دارد. برای مثال در منوی سمت راست صفحه، منطقه مورد جستجوی خود مثلا اوپسالا را وارد کنید تا فهرست شرکت هایی را که در اوپسالا خانه دانشجویی ارایه می کنند بینید.
خانه دست دوم و وب سایت های دیگر
در سوئد هنگامی که خانه ای مستقیما از طرف یک شرکت اجاره شود و قرار داد به نام فردی باشد که در آن خانه اقامت دارد، گفته می شود که آن فرد ، خانه دست اول اجاره کرده است .ولی در صورتی که این فرد مایل باشد خانه خود را به شخص دیگری اجاره دهد، شخص دوم که این خانه یا بخشی از آن مثلا یک اتاق از آن را اجاره می کند، قرار داد دست دوم دارد. خانه ها و اتاق های دانشجویی تحت شرایط خاصی مثلا تنها در مدت زمانی محدودی و تنها به یک دانشجوی دیگر می توانند به صورت دست دوم اجاره داده شوند.
اگر در شهرهای دانشجویی مثل لوند، اوپسالا یا امئو به دنبال خانه هستید، به علت کوچک بودن شهر و تعداد بالای دانشجویان احتمالا با صف های طولانی مواجه می شوید، در این صورت حتما سراغ وب سایت هایی غیر از وب سایت های اصلی بروید و شانس خود را برای اجاره خانه دست دوم امتحان کنید.
http://bopoolen.nu/?lang=en در شهر لوند وhttp://www.lappis.org/Forum.html در شهر استکهلم نمونه هایی از این وب سایت ها هستند.
آگهی برای خانه و اتاق دانشجویی دست دوم
در سوئد سنت آگهی دادن برای اجاره یا خرید و فروش دست دومی بسیار رایج است . به جز وب سایت http://www.blocket.se/ که یکی از اصلی ترین وب سایت های سوئدی است که افراد در آن برای موارد مختلف از جمله خانه و اتاق دانشجویی آگهی می دهند، خود شما شخصا می توانید در این وب سایت آگهی جستجوی خانه درج کنید یا از متن آگهی خود را پرینت بگیرید و در تابلوهای عمومی دانشگاه یا خوابگاه های دانشجویی نصب کنید.بسیاری از افراد خانه خود را به این صورت اجاره می دهند یا اجاره می کنند.
هزینه اجاره خانه
اجاره اتاق تا حدود زیادی بستگی به شهر و محل آن دارد. در شهرهای بزرگ مثل استکهلم این ملبغ بین 2500 تا 4500 کرون متغیر است. در شهرهای کوچکتر این رقم می تواند بین 2000 تا 3500 کرون باشد. بعضی از دانشجویان یک آپارتمان چند خوابه را اجاره و هزینه آن را بین خود تقسیم می کنند که در این صورت معمولا ارزان تر از اتاق های دانشجویی خواهد بود.
چند توصیه
· اگر قصد ادامه تحصیل در سوئد را دارید ، وب سایت های خانه دانشجویی را مرور کنید و در صورتی که می توانید فرم عضویت پر کنید و در صف بمانید؛ اگرچه بسیاری ازاین شرکت ها صف های طولانی دارند.
· به یک شیوه بسنده نکنید. در بخش های مختلف آگهی بدهید، آگهی های مختلف را بخوانید و به چندین شرکت برای خانه دانشجویی درخواست ارائه کنید.
· هیچ وقت قبل از نوشتن قرار داد و دیدن خانه ، پولی پرداخت نکنید.
· از طرف قراردادتان بخواهید مدارک شناسایی ارایه دهد و شماره چهار رقمی وی را تطبیق داده و یادداشت کنید. در صورت بروز مشکل پلیس به این شماره نیاز خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر