۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

تمدید ویزای دانشجویان خارجی برای پیدا کردن کار در سوئد


پیشنهاد اداره مهاجرت سوئد : تمدید ویزای دانشجویان خارجی برای پیدا کردن کار

اداره مهاجرت سوئد در آخرین گزارش خود پیشنهاد کرد که به دانشجویان خارجی اجازه داده شود تا پس از فارغ التحصیلی در سوئد بمانند و جویای کار باشند و همچنین به همراهان دانشجویان اجازه کار داده شود . در این گزارش همچنین ذکر شده که این امر میتواند سوئد و دانشگاه های سوئد را به هدفی جذاب تر جهت تحصیل برای دانشجویان خارجی تبدیل کند.
در گزارشی که در تاریخ ۲۰ نوامبر در سایت رسمی اداره مهاجرت سوئد منتشر شده، به افت شدید دانشجویان خارجی پس از الزام دانشگاه های سوئدی جهت دریافت شهریه اشاره شده و راهکارهایی جهت کمک به افزایش جذابیت های دانشگاه های سوئد ارائه شده است.
برند پاروسل از اداره مهاجرت سوئد در این گزارش بر افت ۵۲ درصدی اعطائ اقامت دانشجوی در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ تاکید کرده و از نظر آماری تعداد دانشجویانی که در سال ۲۰۱۰ میلادی موفق به اخذ اقامت دانشجویی شده اند را۱۴۰۰۰ نفر اعلام کرده است، این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۷۰۰۰ نفر رسیده است. همچنین در نیمه نخست ۲۰۱۲ نیز این کاهش ادامه داشته است. بیشترین کاهش مربوط به دانشجویان پاکستانی، بنگلادشی و ایرانی بوده است و در کشور های صنعتی این افت در تعداد دانشجویان به این وسعت مشهود نبوده است.
بسیاری از کارشناسان نهادهای سوئدی بر این باور هستند که باید جذابیت های تحصیل در سوئد برای دانشجویانی که ملیتی غیر اروپایی دارند افزایش داده شود و مشکلاتی که این دانشجویان جهت تحصیل در سوئد با آن برخورد میکنند به حداقل ممکن برسد.
یکسان سازی قوانین با سایر کشور های اروپایی 
کارشناسان اداره مهاجرت سوئد یکی از دلایل افت تعداد دانشجویان را تغییر در نحوه صدور اقامت تحصیلی دانسته و به صدور کارت های هوشمند اقامت موسوم به یو تی کارت اشاره کرده است. بر اساس این قانون دانشجویان خارجی ملزم هستند که جهت دریافت اقامت موقت خود به سفارت سوئد در کشور خود مراجعه کرده و پس از عکسبرداری و گرفتن اثر انگشت ،کارت خود را دریافت کنند. این محدودیت برای کشورهایی که با سوئد لغو روادید هستند تسهیل شده و دریافت یو تی کارت به پس از ورود دانشجو به سوئد و مراجعه به اداره مهاجرت موکول شده است. در این گزارش پیشنهاد شده که باید به دانشجویان این امکان را داد که بتوانند در کلیه سفارت خانه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت دریافت کارت اقامت خود و طی پروسه قانونی اقدام کنند.همچنین بر همکاری بیشتر با کشورهای عضو این اتحادیه در امور مرتبط با دانشجویان تاکید شده است.
تلاش برای افزایش جذابیت تحصیل در سوئد 
برای افزایش جذابیت تحصیل در سوئد، در این گزارش به فرصت های بالقوه ای که کشور سوئد میتواند از آن بهرمند شود اشاره شده. افزایش مبادله دانشجویی بین سوئد و سایر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی، افزایش بودجه صندوق های بورسیه دانشجویان، اعطای مجوز کار به کسانی که با ویزای همراه به سوئد می آیند و در نهایت اعطائ اقامت موقت جدید به فارغ التحصیلان جهت جستجو در بازار کار سوئد مواردی است که در این گزارش ذکر شده است.
در حال حاضر تنها دانشجویانی میتوانند اقامت خود را از تحصیلی به کاری و مجوز کار در سوئد تغیر دهند که در طول تحصیل و یا در ماه های پایان تحصیل خود موفق به پیدا کردن صاحبکار خود و شغل مورد نظر شده اند اما در بسیاری از کشورهای اروپایی به دانشجویان اجازه داده میشود تا پس از پایان تحصیل مدتی به صورت قانونی در کشور مانده و دنبال شغل مورد نظر باشند. برند پاروسل در این مورد تاکید کرده که" ما نمیخواهیم که نیروی جوان و تحصیل کرده ای را که مایل به ماندن و کار کردن در سوئد هست را از دست بدهیم".
در عین حال برند پاروسل در گفتگو با خبرنگار دلوکال گفته که این تغیرات زمانی انجام پذیر است که از نظر سیاسی شدنی باشد و نقش وی و کارکرد گزارش ایشان جانبه مشورتی دارد.
این گزارش در اوایل سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی در یکی از نشست های اتحادیه اروپا در خصوص دانشجویان خارجی منتشر خواهد شد.
منابع سایت رسمی اداره مهاجرت سوئد و وبسایت خبری دلوکال سوئد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر