۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

چگونگی و قواعد ویزای دانشجویی سوئد:

قواعد مربوط به دریافت اقامت دانشجویی در سوئد برای شهروندان کشورهای مختلف فرق دارد ولی همه این قواعد در سه دسته شهروندان کشورهای اسکاندیناوی، کشورهای اتحادیه اروپایی و شهروندان بین المللی (شهروندان غیر اتحادیه اروپا و غیر اسکاندیناوی) قابل تقسیم بندی هستند.
ویزای دانشجویی برای دانشجویان کشورهای اسکاندیناوی
کشورهای اسکاندیناوی یا شمالی یا همان Nordic countries دارای روابط نزدیک اقتصادی و دیپلماتیک هستند و قواعد نسبتا آسانی را برای اقامت و جابه جایی شهروندانشان در خاک یکدیگر وضع کرده اند. بر طبق همین قواعد، شهروندان کشورهای شمال اروپا که قصد دارند بیش از سه ماه در سوئد اقامت داشته باشند، به دریافت ویزا نیازی ندارند ولی باید اقامت خود را در خاک سوئد در اداره مالیات سوئد یا همان Skatteverket ثبت کنند.
ویزای دانشجویی برای کشورهای اتحادیه اروپا
بر طبق قرار دادی که بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد، شهروندان این کشورها می­توانند آزادانه در خاک یکدیگر اقامت کنند. سوئد به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از این قانون مستثنی نیست و دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا نه تنها می توانند آزادانه و بدون نیاز به اجازه اقامت در خاک سوئد سکنی گزینند بلکه از پرداخت شهریه دانشگاه ها که از سال ۲۰۱۱ بر دانشگاههای سوئد اعمال شده است نیزمعاف هستند. این افراد نیز مانند شهروندان کشورهای شمالی در صورتی که طولانی تر از سه ماه در خاک سوئد اقامت دارند، باید اقامت خود را در اداره مالیات ثبت کنند.
ویزای دانشجویی برای دانشجویان بین المللی : شهروندان غیر اتحادیه اروپا و غیر اسکاندیناوی
افرادی که شهروند یکی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند برای اقامت تحصیلی در سوئد نیاز دارند که ویزای دانشجویی دریافت کنند و علاوه بر آن هزینه تحصیل دانشگاه را نیز بپردازند. مدارک و شرایط دریافت این ویزا به شرح زیر است:
نامه پذیرش تمام وقت در یکی ازدانشگاه های سوئد؛ پذیرش های نیمه وقت، رشته های آموزش از راه دور وغیره شامل پذیرش ویزا نمی­شود.
پرداخت ۹۰۰ کرون –غیرقابل برگشت- به عنوان هزینه بررسی مدارک
گذرنامه معتبر
دو نسخه کپی از تمام صفحات گذرنامه
دو قطعه عکس جدید، رنگی، تمام رخ و با پشت زمینه روشن
فرم درخواست ویزا برای متقاضی اصلی و همراهان
بیمه بهداشت (برای دانشجویانی که کمتر از یک سال در سوئد اقامت دارند)
پرداخت اولین بخش شهریه دانشگاه(در صورتی که شما بورسیه تحصیلی دریافت کرده اید یا از پرداخت شهریه معاف شده­اید باید بتوانید این مساله را به اداره مهاجرت ثابت کنید)
مدرک اثبات تامین مالی؛ این امر به این معناست که شما باید بتوانید به اداره مهاجرت ثابت کنید که می توانیدزندگی خود و همراهانتان (اگر همراهی دارید ) را طی دوره اقامتتان در سوئد تامین کنید. برای اثبات این امر باید در زمان درخواست ویزای دانشجویی یک ساله، معادل هزینه زندگی خود در ده ماه سال را در حساب بانکی خود داشته باشید. بر طبق برآورد اداره مهاجرت،هزینه زندگی در سوئد ماهانه حدود ۷۳۰۰ کرون است که برای ده ماه سال تحصیلی برابر ۷۳ هزار کرون می شود. در صورتی که فرزند یا همسر شما در این سفر شما را همراهی می­کند، شما باید به رقم هزینه ماهیانه خود، هزینه ۳۵۰۰ کرون برای همسر و ۲۱۰۰ کرون برای فرزند اضافه کنید.
شهریه دانشگاه ها
شهریه دانشگاه ها در شهرها،رشته ها و دانشگاه های مختلف فرق دارد . ولی به صورت تقریبی می­توان گفت این هزینه برای رشته­های انسانی حدود 90 هزار کرون در سال و برای رشته های فنی حدود ۱۴۰ هزار کرون در سال است.برای آگاهی از میزان دقیق شهریه رشته مورد نظر خود با مشاوران گروه ما تماس بگیرید.
E-mail: come4apply@gmail.com
OOVOO ID: come4apply
Skype ID: come4apply

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر