۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

مهاجرت به سوئد از طریق ویزای ازدواج یا همزی


سوئد کشوری نیست که به شیوه ای منظم و ثابت چنان که در کانادا یا استرالیا معمول است مهاجر بپذیرد. در این کشورها فرد مهاجر قبل از ورود به کشور مورد نظر برای مهاجرت و اقامت دائم در آن کشور اقدام می کند و گاهی بررسی پرونده سالها طول می کشد ولی بعد از دریافت ویزا فرد مشخصا به عنوان یک شهروند بالقوه وارد کشور می­شود. این شیوه ­ای نیست که دقیقا در سوئد اجرا شود. اغلب مهاجران سوئدی یا مهاجران کاری هستند،یا پناهندگان وخانواده­هایشان و یا افرادی که با یک شهروند سوئدی در یک رابطه بلندمدت نظیر ازدواج هستند. از اینرو افراد نمی توانند دقیقا و از ابتدا برای اقامت و مهاجرت به سوئد اقدام کنند ولی شیوه های دیگری برای مهاجرت به سوئد وجود دارد. که در این متن شیوه مهاجرت از طریق پیوند خویشاوندی با یک شهروند سوئدی را مرور می ­کنیم.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای سامبو/ازدواج
ویزای ازدواج یا سامبو(همزی) ویزایی است که به خاطر پیوند خانوادگی شما با یک شهروند سوئدی دریافت می­کنید. برای دریافت این ویزا در داخل یا خارج از سوئد می­توانید اقدام کنید
و تقاضای خود را تسلیم نمایید.
بعد از تسلیم مدارکتان از شما برای مصاحبه حضوری دعوت می شود. حداکثر زمان قانونی برای انجام مصاحبه و پاسخ به درخواست شما، پنج ماه است ولی معمولا حدود دو ماه بعد از تسلیم مدارکتان برای انجام مصاحبه دعوت می­شوید.در این مصاحبه هدف اصلی این است که شما بتوانید ثابت کنید که پیوندتان یک رابطه واقعی است ویک ازدواج /رابطه مصلحتی برای دریافت ویزا نیست. در این مصاحبه خوب است که هرگونه مدرک و سندی مانند عکس،فیلم خانوادگی وغیره که بتواند نشان بدهد که رابطه شما حقیقی است را همراه داشته باشید. مثلا اگر مسافرت ماه عسل داشته ­اید ،می­توانید عکسها و کارت پستالهای آن سفر را در مصاحبه همراه خود داشته باشید. البته در زمان مصاحبه به یاد داشته باشید که تا زمانی که از شما خواسته نشده­ است،آن مدارک را ارایه نکنید.
بعد از مصاحبه
در صورتی که در مصاحبه پذیرفته شوید، یک ویزای دو ساله اقامت دریافت می­کنید . این ویزا شامل حق کار و حق اقامت در سوئد است. این ویزا بعد از سپری شدن دوره دو ساله اش قابل تبدیل به ویزای اقامت دائم یا همان permanent residence permit است. شرایط تبدیل این ویزای دوساله به ویزای دائم این است که شما همچنان با شریک زندگی خود در رابطه مشترک باشید و بتوانید این مساله را ثابت کنید. نحوه گذران زندگی شما نیز در این دوره دوساله بسیار مهم است. اداره مهاجرت قبل از اتخاذ تصمیم برای اعطای ویزای دائم از سایر اداره­ های دولتی چون پلیس،اداره کنترل پرداخت صورت حسابها و اداره­ های امنیتی درباره شما استعلام می­کند تا مطمئن شود که شما در مدت زمان اقامت خود در سوئد رفتارهای شهروندی خوبی از خود نشان داده ­اید یا به روایت اداره مهاجرت you have conducted yourself well در صورتی که نزد پلیس پرونده محکومیت داشته­ باشید ، قروض پرداخت نشده نظیر چک­های برگشتی یا نظیر آن داشته ­باشد،یا در سیستم امنیتی سوئد برای شما پرونده ای تشکیل شده باشد،اداره مهاجرت ممکن است در اعطای ویزای دائم به شما تردید کند یا زمان اعطای آن را به تعویق بیاندازد ،این زمان کاملا بستگی به پرونده شما و تصمیم قاضی دارد. البته شما همیشه این حق را دارید که نسبت به تصمیم اداره ­مهاجرت شکایت ودرخواست تجدید نظر کنید.
بعد از ویزای اقامت دائم
بعد از دریافت ویزای اقامت دائم شما از این حق برخوردار هستید که برای تمام عمر در سوئد زندگی وکار کنید. البته شما بعدا می­توانید برای شهروندی کامل سوئد ودریافت گذرنامه سوئدی/اتحادیه اروپا نیز اقدام کنید. بعد از دریافت ویزای اقامت دائم درصورتی که همچنان در رابطه با شریک خود باشید،حداقل یک سال باید صبر کنید تا برای درخواست گذرنامه سوئدی یاهمان اتحادیه اروپا اقدام کنید. در صورتی که در رابطه با شریک خود نیستید این مدت زمان می­تواند طولانی تر باشد و به پنج سال نیز برسد ولی در هر صورت شما با دریافت ویزای اقامت دائم کمابیش از حقوق یکسانی نسبت به یک شهروند سوئدی برخوردار هستید.
اگر خواستید با یه سوئدی ازدواج کنید ، حتمأ ما رو هم دعوت کنید. :-)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر