۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

مشکلات و راه حل های مسکن دانشجویی در سوئد


با نزدیک شدن فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی جدید شهرهای بزرگ سوئد با مشکل جدی مسکن برای دانشجویان مواجه هستند. زمان انتظار برای گرفتن یک اتاق دانشجویی تا به حال تا به این حد طولانی نبوده و دانشجویان گاه می بایست چند سالی در صفهای طولانی، منتظر بمانند.
بنیاد مسکن دانشجویی در استکهلم (SSSB) گزارش می دهد که این روزها برای گرفتن یک اتاق در منطقه دانشجویی مانند Läppkärrsberget که در نزدیکی ایستگاه متروی دانشگاه استکهلم قرار دارد دست کم باید دوسال به انتظار نشست؛ درحالیکه پنج سال پیش این زمان انتظار تنها ۳ ماه بوده است.

صف انتظار مسکن دانشجویی یا bostadskö چیست؟
اگر امسال می خواهید برای اولین بار برای تحصیل به سوئد بیایید. حتما باید بدانید که پیدا کردن اتاق دانشجویی در سوئد به راحتی گرفتن خوابگاه های دانشجویی در ایران نیست. اگر قرار است برای تحصیل به استکهلم بیایید باید از ماهها قبل در سایت رسمی بنیاد مسکن دانشجویی SSSB
(http://www.sssb.se/index.php?page=home_eng ) نام نویسی کنید. پس از نام نویسی به ازای هر روز یک امتیاز کسب می کنید. بنابراین با گذشت یک سال ۳۶۵ روز امتیاز خواهید داشت. اتاق ها و آپارتمانهای خالی نیز در همان سایت قابل دسترسی است. در این قسمت شما می توانید تعداد کسانی که در صف هر اتاق هستند را ببینید. در ضمن می توانید تعداد امتیاز کسی که بیشترین امتیاز را دارد را نیز مشاهده کنید. منطقه و آدرس دقیق آپارتمان، تجهیزات آن، تاریخ آماده شدن و میزان اجاره دیگر اطلاعاتی است که راجع به هر مسکن دانشجویی قابل دسترسی است. به یاد داشته باشید که طبق قوانین نسبتا جدید این سایت شما تا وقتی که دانشجو هستید می توانید در صف انتظار باشید و می بایست دست کم به صورت ۵۰٪ مشغول به تحصیل باشید؛ پس از تمام شدن دوران تحصیلتان عضویت شما لغو می شود. البته سایتهای دیگری هم برای یافتن مسکن دانشجویی وجود دارند که در ادامه به آن می پردازیم.
اگر قرار است در شهر یوتبوری ساکن شوید، سیستم به همان شکل استکهلم است. یکی از سایتهای اصلی ارایه کننده خانه دانشجویی SGS
(http://www.sgsstudentbostader.se/se)
نام دارد که می بایست اول در سایت نام نویسی کنید و از این طریق صاحب خانه و یا اتاق دانشجویی شوید. به یاد داشته باشید که باید دست کم هر ۶ ماه یک بار با حساب کاربری تان وارد سایت شوید تا حسابتان از بین نرود.
یک سایت دیگری هم وجود دارد که اطلاعات مربوط به وضعیت اتاقهای دانشجویی، تعداد دانشجویان هر شهر و خلاصه شرکت هایی که در هر منطقه دانشجویی اتاق و یا آپارتمان در اختیار دانشجویان قرار می دهند را بر اساس شهر طبقه بندی کرده است. برای دیدن سایت به این لینک بروید.
http://www.sokstudentbostad.se/
زمان مناسب برای یافتن مسکن دانشجویی
تجربه نشان می دهد که ماه آگوست که زمان جا به جایی دانشجویان است، مسکن های دانشجویی به سختی پیدا می شوند. اگر شما هم دانشجو هستید و به دنبال جایی برای ماندن در شهر جدید تحصیلتان می گردید، بهترین کار این است که به دنبال یک راه حل موقتی برای ماههای نخست ترم تحصیلی باشید و زمانی که بحران مسکن دانشجویی کمی فرو نشست به دنبال اتاق بگردید. پیدا کردن اتاق و مسکن موقت در استکهلم کار بسیار مشکلی است و اغلب باید دست به گریبان خانه های به اصطلاح 'دست دوم' شد یا به عبارتی خانه هایی که در سایت های دست دوم فروشی آگهی شده اند. یکی از پربازدیدکننده ترین این سایتها سایت Blocket است.
در شهرهای دیگر راه حل های متفاوتی برای دانشجویان بدون خانه در نظر گرفته اند. در شهر Umeå سایتی به نام Akutrumförmedlingen اغلب جای موقتی در اختیار دانشجویان قرار می دهند و یا در شهر Uppsala کمپینی به نام Hjälp en student راه انداخته اند تا افراد عادی به کمک دانشجویان بیایند. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا سال اول تحصیل تان چندین بار محل زندگی تان را تغییر خواهید داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر