۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

شش راهکار برای ورود به بازار کار سوئد


سوئد از جمله کشورهایی است که به رفتار برابرانه و غیرنژاد پرستانه با مهاجرانش معروف است. قوانین بسیار شفاف و مشخص سوئد برای مقابله با هرگونه تبعیض نژادی،جنسی و سنی نقش بسیار موثری در کنترل رفتار و رویکردهای عامه مردم اعم از کارفرمایان،کارمندان و کارجویان دارد. این ویژگی سوئد، آن را به مکانی نسبتا امن برای مهاجرانی که در جستجوی کار هستند تبدیل کرده که البته این به این معنا نیست که مهاجران و عمدتا مهاجران غیر اروپایی برای ورود به بازار کار سوئد با دشواری­هایی مواجه نیستند. مسایلی از قبیل نا آشنایی با فرهنگ بازار کار در سوئد، نداشتن شبکه اجتماعی که در بسیاری موارد به پیدا کردن کار مناسب کمک می­کند، و عدم آشنایی با زبان سوئدی می­توانند موانع جدی در برابر ورود فرد تازه وارد به بازار کار سوئد باشند. اگر یک تازه وارد به بازار سوئد هستید، بد نیست از نکاتی آگاه باشید تا فرایند یافتن کار را برای خود هموارتر کنید.
یک: زبان سوئدی
سعی کنید تا جایی که می­توانید توانایی­های خود در زبان سوئدی را تقویت کنید. زبان مانند کلیدی است که درهای بسیاری را در جامعه سوئد برای شما خواهد گشود. بدون دانستن زبان سوئدی درصد بسیار بالایی از مشاغلی را که می­توانید برای آنها درخواست بدهید از دست می­دهید. در بسیاری موارد شما نیازی ندارید که به سوئدی بسیار عالی صحبت کنید ولی حد متوسطی از تسلط بر زبان و البته نشان دادن اشتیاق و برنامه شما بهبود زبان سوئدی برای ورود به بازار کار کفایت می­کند. در مواردی ممکن است که شاید شما برای شغلی درخواست بدهید که نیازی به یادگرفتن زبان سوئدی نداشته باشد ولی بدانید که حتی در چنین موردی اگر زبان سوئدی بدانید، شانس شما برای نگه داشتن آن شغل و یا پیشرفت و ارتقا در آن بسیار بالاتر از فردی است که تنها با زبان انگلیسی در محیط کار خود فعالیت می­کند. پس اگر قصد دارید در سوئد کار و زندگی کنید، در سرمایه گذاری برای یادگیری زبان تردید نکنید.
دو: مراجعه و تماس منظم با اداره کاریابی
شاید بسیاری از افراد ترجیح بدهند که شخصا و با اتکا به روابط شخصی خود به دنبال کار بگردند ولی اگر شما در یک کشور یک تازه وارد هستید، احتمالا از داشتن چنین شبکه روابطی محروم هستید،پس بهتر است که از کمک­ها و برنامه­هایی که از سوی نهادهای رسمی ارایه می­شود،حداکثر استفاده را ببرید. درسیاست های ادغام مهاجران سوئد اصطلاحی وجود دارد به عنوان "تازه واردان بازار کار" یا Nyttstaratjobb. این اصطلاح به کسانی اطلاق می­شود که بنا بر دلایلی غیر از کار و تحصیل به سوئد آمده­اند و اکنون قرار است که به جامعه و بازارکار سوئد وارد شوند. دولت و نهادهای رسمی سوئد سیاست حمایتی دارند که به این فرد کمک کنند تا به بازار کار وارد شده و در جامعه سوئد به خوبی ادغام شود. افراد تا سه سال پس از ورود به سوئد جز این دسته قرار می­گیرند و پس از سپری شدن دوره سه ساله با آنها مانند افراد سوئدی برخورد می­شود. از امکاناتی که چنین فردی دریافت می کند این است که در صورتی که این فرد به استخدام یک کارفرمای سوئدی دربیاید تا زمانی که آن فرد به عنوان Nyttstaratjobb محسوب می­شود،75% حقوق وی را اداره کاریابی پرداخت می­کند و کارفرما می تواند تنها 25 % حقوق یک کارمند عادی را به وی پرداخت کند. این یک سیاست تشویقی است که باعث می­شود، استخدام یک Nyttstaratjobb برای کارفرما بسیار ارزان تر از استخدام یک سوئدی بومی باشد. هدف این سیاست این است که کارفرمایان را به استخدام بیشتر تازه واردان ترغیب کند. برای اینکه در این طبقه بندی قرار بگیرید باید خود را در اداره کاریابی سوئد arbestformedlingenثبت کنید. برای ثبت نام شما باید یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید، سابقه تحصیلی و کاری خود را وارد کنید و سپس یک ملاقات حضوری در اداره کاریابی داشته باشید. این اداره علاوه بر این می­تواند شما را به عنوان کارآموز یا praktikant در شرکتی که مایل به انجام دوره کارآموزی خود هستید، معرفی کند.
سه: یک برنامه واقع بینانه
برای ورود به بازار کار سوئد،یک برنامه­ریزی واقع بینانه داشته باشید. زمانی را که برای آموختن زبان یا گذراندن دوره­های دیگر باید سپری کنید در محاسباتتان با واقع بینی در نظر بگیرید. اگر احساس می­کنید باید از مشاغل به اصطلاح سطح پایین آغاز کنید، این کار را بکنید. بدانید که مهمترین مساله این است که شما از جایی وارد بازار کار سوئد شوید و سپس آرام آرام پیشرفت کنید. این شیوه شروع کار در کشورهای غربی بسیار پذیرفته شده ­است و تاثیر مطلوبی برروی تجربه کاری و روزمه شما خواهد داشت. از سوی دیگر،اگر احساس می­کنید که برای مدارک تحصیلی یا تخصصی که دارید ،فرصت­های کاری زیادی وجود ندارد،می­توانید دریکی از دوره­های کوتاه آموزشی شرکت کنید که به شما تخصص و مدرک مورد نیاز برای یک کار را می­دهد. دوره­هایی مانند پرورش گل و گیاه، گریم و آرایش،طراحی لباس، کار در پیش دبستانی ،دوره­های فنی و... اغلب دوره­های کوتاه مدت،بین شش ماه تا دوسال هستند که خیلی سریع به پیدا کردن کار منجر می­شوند.شروع کار به عنوان کارآموز یا praktikant نیز راهی بسیار خوب برای وارد شدن به محیط کاری است که در شرایط عادی شرایط پذیرش سختی دارد.ورود به بعضی از شرکتها یا سازمانهای پرپرستیژ که جذابیت بسیار زیادی برای کارجویان دارند،شاید بسیار آسان نباشد. بسیاری از افراد ترجیبح می­دهند که ابتدا به عنوان praktikant یا کار آموز،بدون دریافت حقوق در این شرکتها به کار مشغول شده و طی این مدت قابلیت­های کاری خود را به کارفرما نشان دهند،سپس بعد از اتمام دوره کارآموزی ،برای یک فرصت شغلی درخواست می­دهند. مسلما شانس فردی که کارفرما با کار و قابلیتهای کار وی آشناست،بسیار بیشتر از سایر کارجویانی است که کارفرما هیچ شناختی از ایشان ندارد.
چهار: شبکه روابط اجتماعی خود را بسازید
سعی کنید تا جایی که ممکن است شبکه روابط اجتماعی خود را گسترش دهید. دوستان جدید پیدا کنید، از اینکه با افراد جدید آشنا شوید و از اینکه به آنها بگویید به دنبال کار هستید،نهراسید. شاید فردی که مستقیما با او صحبت می­کنید،فرصت کاری سراغ نداشته باشد ولی احتمال دارد که او چنین کسی را بشناسد یا شبکه روابطی داشته باشد که در آن شما بتوانید کار پیدا کنید.
پنج:مراجع به وب سایت
تقریبا تمام شرکت ها و مراکز کاری سوئد از کوچک گرفته تا بزرگ ، دارای یک وبسایت هستندد که در آن به معرفی خود و ارایه اطلاعات تماس می پردازند. در بسیاری از این وبسایت ها گزینه مشخصی برای جذب نیروی کار هست. این گزینه با چنین عباراتی در سایت دیده می شود: نزد ما کار کنید، jobba hos oss ،یا arebta hos oss وفرصت های شغلی lediga plaster . یا حتی درخواست کار .jobb ansökan در این بخش شما می توانید مستقیما درخواست کار خود را بفرستید. گرچه شما باید از جستجوی وبسایت ها آغاز کنید ولی تلاش های خود را به جستجوی اینترنتی محدود نکنید.
شش: از مراجعه حضوری هراس نداشته باشید
. یک کپی از رزومه و یک نامه درخواست کار را در دست بگیرید وبه مکان هایی که دوست دارید در آنها مشغول به کار شوید سر بزنید. نیازی نیست که حتما آن شرکت ها یا موسسات در آن لحظه نیاز به کارمند داشته باشند یا آگهی کار درج کرده باشند. با خوشرویی خودتان را معرفی کنید وبگویید که مایلید آنجا کار کنید و خواهش کنید که در صورتی که فرصت شغلی ایجاد شد با شما تماس بگیرند. مطمئن باشید که این شیوه بسیار بیشتر از فرستادن ایمیل های درخواست کار موثرخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر