۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

دانشگاه ملی استرالیا


دانشگاه ملی استرالیا بهترین دانشگاه این كشور است. در رده‌بندی‌های دانشگاهی مختلف ازجمله رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای جیائوتونگ چین و رده‌بندی سالانه‌ای كه ضمیمه آموزش عالی نشریه تایمز انجام می‌دهد،ANU بهترین دانشگاه استرالیا است. در میان كاركنان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه پنج برنده جایزه نوبل وجود دارد.
دانشگاه ملی استرالیا ماموریت تبدیل این كشور به مركز تحقیقات كلاس جهانی را دارد و بیش از سایر دانشگاه‌های استرالیا بر تحقیق متمركز شده است. این دانشگاه در پی پاسخ به سوالاتی است كه استرالیا، ملت‌های مجاورش و دنیا را درگیر كرده است. دانشگاه ملی استرالیا روابط نزدیكی با دولت و موسسات تجاری و تحقیقاتی استرالیا و سراسر دنیا دارد و در پی ایجاد فرهنگ كشف و روح مباحثه است. شعار دانشگاه ملی استرالیا این است: «پیش از هر چیز، طبیعت موجودات را فراگیر»
دانشگاه ملی استرالیا از سوی یك شورای ۱۵نفره اداره می‌شود و عضوی از شبكه‌های متحد و مشاركتی چندین دانشگاه است. گروه هشت (دانشگاه‌های استرالیایی)، انجمن دانشگاه‌های حاشیه اقیانوس آرام، انجمن دانشگاه‌های تحقیقات اخترشناسی و اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های تحقیقاتی ازجمله این شبكه‌ها هستند. دانشگاه ملی استرالیا در شهر «كانبررا» استرالیا (شهر پایتخت فدرال) واقع شده است. بودجه این دانشگاه از محل درآمدهای مالیاتی دولت استرالیا و كمك‌های مردمی تأمین می‌شود.
ANU تنها دانشگاه استرالیایی است كه براساس مصوبه مجلس فدرال این كشور تاسیس شده است. این لایحه از سوی «بن چیفلی»، نخست‌وزیر وقت و «جی‌جی ‌ددمن»، وزیر بازسازی پس از جنگ، به مجلس ارائه شد و با حمایت «رابرت منزییز»، رهبر اپوزیسیون به تصویب رسید. گروهی از پژوهشگران استرالیایی برجسته در شكل‌گیری دانشگاه ملی استرالیا نقش داشتند. «مارك اولیفانت»، محقق تاثیرگذار در توسعه رادار و فیزیك هسته‌ای، «هووارد فلوری»، كاشف فواید پنی‌سیلین، «كیت هانكوك»، تاریخدان برجسته و «اچ‌سی كومبز»، اقتصاددان مشهور از پایه‌گذاران این دانشگاه بودند. بعد از تاسیس دانشگاه ملی استرالیا، این دانشگاه به انجام تحقیقات پرداخت و تنها در دوره‌های آموزش تحصیلات تكمیلی دانشجو پذیرش می‌كرد. در سال ۱۹۶۰دانشگاه كانبررای سابق، با دانشگاه ملی استرالیا تركیب شد و به صورت دانشكده مطالعات عمومی این دانشگاه درآمد تا زمینه تحصیل دانشجویان مقطع لیسانس را در این دانشگاه فراهم كند. این دانشگاه اكنون بیش از چهار هزار دانشجوی تحصیلات تكمیلی و بیش از پنج هزار دانشجوی مقطع لیسانس دارد.
ساختار آكادمیك دانشگاه ملی استرالیا
ANU شامل هفت دانشكده و موسسه مطالعات عالی است. دانشكده‌های این دانشگاه به آموزش دانشجویان مقاطع لیسانس و بالاتر و انجام مطالعات و تحقیقات می‌پردازند. موسسه مطالعات عالی از ۹دانشكده تحقیقاتی تشكیل شده كه به‌طور خاص بر انجام تحقیق متمركز شده اند.
دانشكده‌های دانشگاه ملی استرالیا
هفت دانشكدهANU به آموزش پژوهش‌محور پیوسته‌اند و مسوولیت دوره‌های لیسانس و تحصیلات تكمیلی را برعهده دارند.
دانشكده هنرها و علوم اجتماعی دانشگاه ملی استرالیا
دانشكده هنرها و علوم اجتماعیANU در پی تنظیم استانداردهای ملی و بین‌المللی در تحقیق، آموزش و مشاركت اجتماعی در هر سه صحنه است: مطالعات انسانی، هنرهای خلاق و علوم اجتماعی. این دانشكده نقش‌محوری را در ارتقای ویژگی‌های متمایزANU ایفا می‌كند و آینده این دانشگاه را از طریق تعهد دستاوردهای عالی دانش آكادمیك، مباحثه عمومی درباره اطلاعات و القای علاقه همیشگی به آموختن در دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود شكل می‌دهد. همچنین دانشكده‌های موسیقی و هنر نیز بخشی از دانشكده هنرها و علوم اجتماعی هستند.
مركز «توسعه آموزشی و روش‌های آكادمیك» (CEDAM) یكی از ضمایم این دانشكده است. نقش خدماتی این موسسه شامل ایجاد قابلیت‌های نهادی در كارهای آكادمیك چون ارزیابی تدریس، نظارت تحقیقات و رهبری آكادمیك، با تمركز ویژه بر توسعه آموزشی است. این مركز به كاركنان دانشگاهی مدرك ارشد بهبود تدریس، طراحی برنامه درسی، راهنمایی تحقیق یا مدیریت آكادمیك ارائه می‌دهد.
دانشكده آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ملی استرالیا
دانشكده آسیا و اقیانوسیهANU میزبان گردهمایی جالب توجهی از پژوهشگران و منابع اختصاص داده شده به مجاورت استرالیا، از افغانستان تا اقیانوس آرام است. این دانشكده با اختصاص انرژی زیادی به تحقیق و آموزش برجسته به مركزی برای اشتغال نخبگان استرالیا و گفت‌وگوی دانشورانه با دانشمندان و جهان اندیشه مربوط به اقتصاد و فرهنگ آسیا و اقیانوسیه تبدیل شده است. این دانشكده شامل دانشكده سیاست آسیا- اقیانوسیه، دانشكده اقتصاد و حكومت «كراوفورد»، هیات‌علمی مطالعات آسیایی و دانشكده تحقیقاتی مطالعات آسیا و اقیانوسیه است.
دانشكده تجارت و اقتصادANUدانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده دانش پیشرفته را از خلال كیفیت بالای آموزش و تحقیقات وابسته به حوزه‌های تجارت و اقتصاد جست‌وجو می‌كند. این دانشكده از طریق فراهم آوردن طیفی از كارآموزی و برنامه‌های تحقیقاتی در تخصص‌های مرتبط، صنعت و حكومت با هدایت تحقیقات كلاس جهانی مشاركت می‌كند.
دانشكده مهندسی و علوم كامپیوتر دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده در حوزه‌های آموزش و تحقیقات عملكرد كلاس جهانی عالی دارد. دانشكده مهندسی و علوم كامپیوتر از گروه علوم كامپیوتر، گروه مهندسی اطلاعات و گروه مهندسی تشكیل شده است. برخی از كاركنان و دانشجویان تحصیلات تكمیلی از دانشكده‌ها، كارهایی وابسته به دانشكده تحقیقات علوم اطلاعاتی و مهندسی انجام می‌دهند كه به‌عنوان بخشی از موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه ملی استرالیا، در این دانشكده مستقر است.
دانشكده حقوق دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده تحقیقات مهم و كاربردی اجتماعی را به انجام می‌رساند؛ قرار دادن نتایج تحقیقات در اختیار برخی از بهترین و باهوش‌ترین دانشجویان استرالیا و مشاركت با آن انجمن در طیف وسیعی از فعالیت‌های توسعه‌ای همچون حكومت مشورتی، نشستن در محكمه‌ها و ارائه مشورت‌های قانونی از دیگر اقدامات این دانشكده است. توجه به اصلاح قانون و عدالت اجتماعی یكی از ویژگی‌های مهم دانشكده حقوق دانشگاه ملی استرالیاست.
دانشكده پزشكی، زیست‌شناسی و محیط زیست دانشگاه ملی استرالیا
در این دانشكده مواردی شامل تحقیقات پزشكی، علوم زیستی، روانشناسی و علوم زیست‌محیطی انجام می‌گیرد. دانشكده حقوق محیط بی‌همتایی را برای مطالعات مطالعه، تحقیق و كاربرد علوم‌زیستی و همه‌چشم‌اندازهای پزشكی؛ از تحقیقات زیربنایی تا تكنیك، تجربه‌های كلینیكی و سلامت عمومی فراهم آورده است.
دانشكده علوم فیزیكی دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده بر تحقیق علمی و آموزش برجسته تمركز كرده است. این دانشكده شامل اخترشناسی و فیزیك نجوم، شیمی، علوم زمینی، علوم ریاضیات، فیزیك و علوم ارتباطاتی است.
موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه ملی استرالیا
این موسسه بر آموزش و پژوهش مقاطع بالاتر از لیسانس متمركز شده و شامل ۹دانشكده تحقیقاتی و یك مركز تحقیقات است.
دانشكده تحقیقات اخترشناسی و فیزیك نجومی دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده براساس رصدخانه «مونت استروملو» ایجاد شده است و تلسكوپ‌های رصدخانه «سایدینگ اسپرینگ» را راه انداخته است. در روز ۲۰آوریل ۲۰۰۶این دانشكده قوی‌ترین تلسكوپ جهان را ساخت. این پروژه نتیجه همكاری میان یك گروه نخبه بین‌المللی موسسات تحقیقاتی بود كه شامل دانشگاه آریزونا، رصدخانه فیزیك نجومی اسمیتسونیان و دانشگاه هاروارد است.
دانشكده تحقیقات علوم زیستی دانشگاه ملی استرالیا
تحقیقات این موسسه در حوزه‌هایی همچون كشاورزی، محیط زیست، نئوروساینس، علوم دیداری، نئوروتولوژی، سلامت و تكنولوژی انجام می‌گیرد.
دانشكده تحقیقات علوم زمینی دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده یكی از ۱۰دانشگاه برتر مجری برنامه علوم زمینی در جهان است.
دانشكده علوم اطلاعاتی و مهندسی دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده تحقیقاتی بخشی از دانشكده مهندسی و علوم كامپیوتر است.
دانشكده تحقیقات مطالعات آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده مركز مادر استرالیا در زمینه تحقیقات و آموزش تحصیلات تكمیلی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. مناطق تحقیقاتی دارای اولویت این دانشكده شامل شرق آسیا، جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا و جنوب غربی اقیانوس آرام هستند.
دانشكده تحقیقاتی علوم فیزیكی و مهندسی دانشگاه ملی استرالیا
حوزه تحقیقاتی كه برای این دانشكده از اولویت برخوردار است شامل علم مواد و مهندسی، اپتیك غیرخطی و فوتونیك، نانوتكنولوژی و فیزیك مسوسكوپتیك، فیزیك اتم‌ها، مولكول‌ها و هسته‌ها، فیزیك پلاسما و علم سطح(surface science)، فیزیك و محیط‌زیست است.
دانشكده تحقیقات علوم اجتماعی دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده بر تحقیقات تئوریك و تجربی در علوم اجتماعی تمركز كرده است. برنامه‌های مرتبط با این تحقیقات این دانشكده عبارتند از جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی، اقتصاد، تاریخ، حقوق، فلسفه، علم سیاسی و تئوری اجتماعی و سیاسی.
دانشكده تحقیقات پزشكی جان كرتین دانشگاه ملی استرالیا
این دانشكده در سال ۱۹۴۸به‌عنوان دستاورد جایزه نوبل «هووارد فلوری» و «جان كرتین»، نخست‌وزیر استرالیا تاسیس شد. دو برنده جایزه نوبل (جان كاریو اكلس در ۱۹۶۳و پیتر سی. دوهرتی و رولف ام. زینكرناگل در ۱۹۹۶) جوایز خود را به خاطر تحقیقات‌شان در این دانشكده دریافت كردند.
مركز مطالعات منابع و علوم زیستی دانشگاه ملی استرالیا
این مركز اقتصاددانان، متخصصان آب‌شناسی، تاریخدانان، بوم‌شناسان، انسان‌شناسان و دانشمندان خاك‌شناس را جذب كرده است. تحقیقات درباره منابع طبیعی و موضوعات زیست‌محیطی بسیاری در این مركز انجام می‌گیرد. این مركز با دانشكده منابع، محیط‌زیست و اجتماع تركیب شد تا دانشكده محیط و جامعه «فنر» در سال ۲۰۰۷ایجاد شود.
مراكز دانشگاه ملی استرالیا عبارتند از دانشكده سیاست آسیا اقیانوسیه، دانشكده محیط و حكومت كروفورد، موسسه تحقیقاتی پایش سلامت مقدماتی استرالیایی‌ها، مركز تحقیقات سیاست اقتصادی بومی، مركز فلسفه كاربردی و اخلاق عمومی، مركز تحقیقات تقابل فرهنگی، مركز تحقیقات سلامت روانی، مركز آگاهی‌بخشی عمومی درباره علوم، مركز سیستم‌های انرژی پایدار، موسسه نئوروساینس، مركز تحقیقات انسانی، مركز ملی همه‌گیری و سلامت عمومی، دانشكده تحصیلات تكمیلی ملی مدیریت، موسسه علوم ریاضی و مركز اروپای ملی.
كتابخانه دانشگاه ملی استرالیا
كتابخانهANU شامل یك ساختمان اصلی (علوم اجتماعی، مطالعات انسانی و مدارك رسمی)، كتابخانه‌های هنر (هنرهای زیبا)، ساختمان منزییز (مطالعات آسیااقیانوسیه، مدارك رسمی و كتاب‌ها و مجموعه‌های نایاب)، ساختمان هانكوك (علوم، مهندسی و ریاضیات)، كتابخانه حقوق، كتابخانه موسیقی، شعبه‌های علمی (كتابخانه اخترشناسی، كتابخانه شیمی و كتابخانه علوم زمینی) است.
منابع آنلاین كتابخانه این دانشگاه شامل؛ یادداشت‌های بعد از امتحان، مجله‌های الكترونیك، منابع آموزش الكترونیك، پایان‌نامه‌های دكترای تخصصی دیجیتال و منابع اینترنتی است.
رتبه‌بندی دانشگاه ملی استرالیا
رتبه‌بندی ضمیمه آموزش عالی، نشریه تایمز دانشگاه ملی استرالیا را در رتبه بالایی جای داده است. در رتبه‌بندی سال ۲۰۰۷این نشریه، ANU در مقام شانزدهم دنیا قرار گرفت؛ یك جایگاه بالاتر از دانشگاه استنفورد و یك جایگاه پایین‌تر از دانشگاه كرنل.
در رتبه‌بندی‌های نشریه تایمز و دانشگاه شانگهای خروجی تحقیقاتی را عامل كلیدی در كیفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.
پردیس دانشگاهی دانشگاه ملی استرالیا
دانشگاهیان می‌توانند در پردیس دانشگاه ملی استرالیا از همه فواید زندگی در پایتخت استرالیا و همچنین فضایی برای تفكر و رشد بهره‌مند شوند.
در پردیس اصلی دانشگاه بخش بزرگی از حومه شهر كانبررا را اشغال كرده است. این پردیس ۴۶/۱ (یك و چهل و شش) كیلومتر مربع از منطقه مجاور جنگل‌های بومی را پوشانده است. هشت تالار از ۹تالار دانشگاه و دانشكده‌ها در پردیس واقع‌شده‌اند و تنها تالار «فنر» در خیابان «نورتبورن» واقع شده است.
تالارهای این دانشگاه عبارتند از: بروس، اورسالا، فنر، برتون و گارن و تود
با وجود بیش از ۱۰هزار درخت در پردیس، ANU «خانه نقره‌ای» جایزه‌های عالی استرالیا در سال ۲۰۰۳را به خود اختصاص داد. دانشكده تحقیقاتی اخترشناسی و فیزیك نجوم(RSAA) دور از پردیس اصلی، در رصدخانه ونت استروملو در جنوب شهر كانبررا قرار دارد. دانشكده اخترشناسی همچنین رصدخانه سایدینگ‌اسپرینگ در «نیوساوت ولز» را اداره می‌كند. از زمان آتش‌سوزی جنگلی كانبررا در سال ۲۰۰۳تنها پایگاه تلسكوپ دانشگاه ملی استرالیا در رصدخانه سایدینگ‌اسپرینگ قرار دارد. این دانشگاه همچنین یك پردیس ساحلی در «كویلوا»، در كرانه جنوبی نیوساوت‌ولز دارد كه آن را به پژوهش میدانی آموزش اختصاص داده است. یك واحد تحقیقاتی شمال استرالیا نیز در «داروین» واقع در سرزمین شمالی قرار گرفته است. دانشجویان همه پردیس‌ها نمایندگانی از انجمن دانشجویانANU دارند. دانشجویان تحصیلات تكمیلی انجمنی به نام «دانشجویان تحصیلات تكمیلی و پژوهشی» دارند كه عضو انجمن شورای انجمن‌های تحصیلات تكمیلی استرالیاست. اتحادیه دانشگاه ملی استرالیا از فراهم‌كردن غذای دانشجویان تا بهبود ساختارهای دانشگاه فعالیت می‌كند.
بسیاری از تسهیلات ورزشی، اقامت و غذاخوری دانشگاه ملی استرالیا برای عموم قابل استفاده است.
فارغ‌التحصیلان شاخص
پیشتازان عرصه دانشگاهی كه ازANU فارغ‌التحصیل شده‌اند شامل؛ پروفسورها منینگ كلارك (تاریخدان)، بارت باك (اخترشناس) و حنا نیومن (ریاضیدان) و همچنین كوین رود، نخست‌وزیر كنونی استرالیا هستند.

دانشگاه ملی استرالیا از دانشگاه های گروه هشت، در سال 1946 تاسیس گردیده و در شهر کنبرا واقع می باشد و در حال حاضر 16715 دانشجو دارد که از این تعداد حدود 30% دانشجویان خارجی هستند.
محیط غیر آکادمیکی دانشگاه بسیار فعال می باشد،حضور سالن های آمفی تئاتر و سالن ها ورزشی،کلوب های تفریحی،انواع کافی شاپ و .. فضای دانشگاه را زنده و پویا نگه می دارد.

رتبه بندی
دانشگاه ملی استرالیا رتبه اول را در میان دانشگاه های استرالیا دارد و بهترین دانشگاه نیمکره جنوبی محسوب می شود.بر اساس رده بندی تایمز سال 2009 دانشگاه رتبه 17 جهانی را به خود اختصاص داد و همچنین در رده بندی شانگهای سال 2009 رتبه اول را از آن خود کرد.
کارمندان
بهتر است بدانید که دانشگاه دارای 3874 نفر کارمند است که 1578 نفر از آنها کارمندان بخش آکادمیکی و 2367 نفر از آنها کارمندان بخش عمومی می باشند و جالب است که بدانید 82% کارمندان بخش آکادمیک،دارای مدرک دکترا می باشند.

برندگان جایزه نوبل


سر هاوارد فلوری در سال 1945 دانشجوی رشته پزشکی
پروفسور جان اکلز در سال 1963 دانشجوی رشته پزشکی
پروفسور جان هارسانای در سال 1994 دانشجوی رشته اقتصاد
پروفسور رالف زینکرناگل در سال 1996 دانشجوی رشته ایمونولوژی

فهرست دانشکده ها ی دانشگاه ملی استرالیا
دانشکده علوم اجتماعی
برنامه های این دانشکده عبارتند از:هنر،جامعه شناسی و علوم اجتماعی و انسان شناسی.
دانشکده مطالعات و تحقیقات کشورهای آسیایی
برنامه های این دانشکده شامل تمام علوم تحقیقاتی در مورد کشورهای آسیایی می باشند که از افغانستان شروع می شود و تا کشورهای حاشیه اقیانوس آرام ادامه می یابد.
دانشکده اقتصاد و بازرگانی
دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر
دانشکده حقوق
دانشکده پزشکی،زیست شناسی و علوم محیطی
دانشکده علوم ریاضی و فیزیک
برنامه های این دانشکده عبارتند از: ستاره شناسی،فیزیک نجومی،شیمی،علوم زمین شناسی،علوم ریاضیات،فیزیک و علوم ارتباطات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر